Kies om gekozen te worden

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp

Voor veel ondernemers is het lastig om te bepalen via welke kanalen ze hun doelgroep kunnen bereiken. Veel van mijn klanten wordt dan ook  regelmatig gebeld door diverse media met het aanbod om te ‘adverteren’ waarbij ze mij om advies vragen. De vertegenwoordiger van het betreffende medium probeert ze ervan te overtuigen dat hun medium toch écht interessant voor ze is. Als je iemand moet gaan overtuigen van jouw product, dan is waarschijnlijk je propositie niet helder. Als jouw product/dienst onderscheidend genoeg is, dan trek je vanzelf de juiste klanten die precies dat willen wat jij te bieden hebt. Dat geldt zowel voor de media in dit voorbeeld, maar ook voor jouw eigen producten en diensten.

Twee onderdelen die helpen om onderscheidend te zijn én een goede mediakeuze te maken:

  1. Het opstellen van een ideaal klantprofiel. Wie is hij of zij? Wat wil hij of zij bereiken? En wat is zijn of haar grootste probleem? Als je weet wie jouw ideale klant is, kun je veel gerichter te werk gaan in je benadering.
  2. Het bepalen van jouw onderscheidend vermogen en dit vertalen naar een duidelijke waardepropositie. Wat zijn je sterke punten en waarom moet men bij jou zijn en niet bij de concurrent?

Vervolgens is het zaak deze boodschap te communiceren via de juiste mediakanalen. Het gaat hierbij niet om het inzetten van een groot marketingbudget, maar het slim communiceren van jouw boodschap.

Zo vind ik het zelf altijd frappant hoeveel reclame Samsung maakt om haar telefoons aan te prijzen, terwijl Apple een community heeft gecreëerd van mensen die staan te springen om een iPhone. Ook dit heeft te maken met onderscheidend vermogen.

Ben je ook benieuwd naar jouw ideale klantprofiel en hoe jij je plek in het weiland kunt veroveren middels een duidelijke propositie? Neem dan gerust contact met mij op.

Cyriel Hendrix

Cyriel Hendrix

Ik ben Cyriel Hendrix, marketing adviseur met een brede ondernemersscope. Als eigenaar van Hendrix & Co help ik ondernemers om zichzelf en hun producten en diensten beter in de markt te zetten en daarmee businessgroei te realiseren. Hierbij deel ik graag mijn kennis vanuit eigen ervaring.

Training, advies en een 1-op-1 marketing programma voor ondernemers om businessgroei te realiseren.

Vond je mijn blog interessant? Deel hem!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp

Comments are closed for this article!