Een unieke propositie voor zakelijk succes

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp

Een unieke (waarde) propositie is het meest belangrijke aspect voor zakelijk succes. Het is niet eenvoudig om dit te realiseren, maar ook daarom zo belangrijk. De propositie is het voornaamste aspect dat bepaalt of mensen de moeite nemen om verder te lezen over jouw product of op de ‘terug’ knop drukken. Hoe minder bekend je bedrijf, hoe beter jouw waarde propositie zou moeten zijn. Toen ik onlangs een willekeurig magazine doorbladerde concludeerde ik dat een ontbrekende of slechte waarde propositie één van de grootste tekortkomingen is in advertenties.


Wat is precies een (waarde) propositie?

Een propositie is een belofte om waarde te leveren. Het is de voornaamste reden waarom een potentiële klant bij je moet kopen. Het is een uitspraak die mensen over de streep trekt door de werkelijk onderscheidende kracht van een aanbod te benadrukken en urgentie te creëren.

In een notendop: een propositie is een duidelijk statement dat

  • Uitlegt hoe jouw product het probleem van jouw klant ‘oplost’ of zijn situatie ‘verbeterd’ (relevantie)
  • Specifieke voordelen levert (gekwantificeerde waarde)
  • Jouw ideale klant vertelt waarom ze bij jou moeten kopen en niet bij de concurrent (unieke differentiatie)

Zorg er daarom voor dat je propositie het eerste is wat bezoekers van je website of lezers van jouw advertentie zien. Het moet voor iedereen vooral begrijpelijk zijn. Zinloze proposities met vakjargon zijn er in overvloed. Vermijd dit ten koste van alles. Kijk eens of jij antwoord kunt geven op voorgaande vragen. Zou je kunnen uitleggen aan een vriend wat jouw aanbod is en hoe hij/zij zou kunnen profiteren?


Gebruik de juiste taal

Jouw propositie moet helder zijn en de ‘taal’ van je klant spreken. Veel bedrijven hanteren een propositie van meerdere zinnen, vol met jargon en termen als kwaliteit, innovatie, service etc. Deze containerbegrippen leiden tot een zwakke propositie die niemand onthoudt. De propositie schiet dan zijn doel voorbij. Maak daarom vooraf een keuze voor het liefst één eigenschap die onderscheidend is en de kern vormt van jouw product, dienst of bedrijf.


Waaruit bestaat een propositie?

De propositie is normaal gesproken een tekst(blok) bestaande uit:

  • Headline (wat is het voordeel van hetgeen je aanbied in één korte zin.) Aandachtstrekker.
  • Sub-kop of een 2-3 zin paragraaf. Een specifieke uitleg van waarom je wat doet en voor wie.
  • 3 bullet punten. Noem de belangrijkste voordelen en kenmerken.
  • Visueel. Beelden communiceren veel beter dan woorden. Tonen van het product, een kenmerkend beeld versterkt je boodschap.

Evalueer je huidige propositie door te controleren of je antwoord kunt geven op onderstaande vragen:

  • Welk product of service verkoopt je bedrijf?
  • Wat is het voordeel/resultaat van het gebruik ervan?
  • Wie is je doelgroep voor dit product of dienst?
  • Wat maakt jouw aanbod uniek/anders?


Hoe creëer je een winstgevende propositie?

Een goede propositie is duidelijk in: wat is het, voor wie en hoe is het nuttig? Als je deze vragen kunt beantwoorden, ben je op de goede weg. Streef altijd eerst naar duidelijkheid.

Als jouw propositie ervoor zorgt dat mensen reageren met ‘hmm?’ dan doe je iets fout. Als ze een hoop tekst moeten lezen om te begrijpen wat je te bieden hebt, dan doe je ook iets fout. Ja, een voldoende hoeveelheid informatie is cruciaal om conversie te verkrijgen, maar je moet ze eerst aantrekken met een duidelijke, overtuigende waarde propositie.

Wat maakt een goede waarde propositie:

  • Duidelijkheid! Het is gemakkelijk te begrijpen.
  • Hij communiceert de concrete resultaten die een klant krijgt na aankoop en bij gebruik van het product / dienst.
  • Het zegt het het anders of beter is dan het aanbod van de concurrent.
  • Het voorkomt hype (zoals ‘nooit eerder gezien verbazingwekkend wonder product’), superlatieven (‘beste’) en zakelijk jargon (‘multiple taksforce’)
  • Het kan worden gelezen en begrepen in ongeveer 5 seconden.


Een aantal voorbeelden:

Merk: Nike
Propositie: Nike is een sportief merk, die mensen motiveert om zelf te gaan sporten
Creatief concept: Nike, just do it (sportieve mensen laten in Nike-kleding hun talenten zien)

Merk: Media Markt
Propositie: Media Markt is een electronicazaak waar je hoge kwaliteit krijgt voor de laagste prijs.
Creatief concept: Media Markt, ik ben toch niet gek! (Prijsstunten, goede kwaliteit benadrukt, en de slogan appelleert aan basisemoties, ‘nee, natuurlijk wil ik niet teveel betalen, dus ik ga naar Media Markt’)

Merk: Heineken
Propositie: Heineken is een heerlijk en goed biermerk. Blinkt uit door zijn eenvoud.
Creatief concept: Heerlijk, helder, Heineken (altijd gebruik maken van de kleur groen, helder bier in beeld en altijd iemand die zichtbaar van Heineken geniet)

Merk: Auping
Propositie: Auping is een beddenmerk met zo’n hoge kwaliteit, dat je dagen er zelfs beter van worden
Creatief concept: Auping nights, better days (mensen in beeld die heerlijk slapen en vol energie gemotiveerd de dag beginnen)

Merk: Gillette
Propositie: Gillette is het beste scheermiddel voor de ‘echte man’
Creatief concept: Gillette, the best a man can get (Een mooie, gespierde man scheert zich met Gillette en heeft meestal een mooie, blonde vrouw om zich heen lopen…)

Merk: Chocomel
Propositie: Chocomel is de lekkerste chocolademelk van NL
Creatief concept: Chocomel, de enige echte (Chocomel appelleert hiermee aan de traditie-gevoelens en nostalgisch sentiment, en presenteert zichzelf ook als lekkerste drankje. Je ziet mensen genieten in de reclame.)


Creëer een uniek aanbod

Probeer een uniek aanbod te creëren dat ervoor zorgt dat jij expert wordt op jouw gebied. Een unieke propositie moet je niet zoeken, die moet je creëren. Waar WIL je uniek in zijn? Ga bij jezelf te rade. Wat is belangrijk voor je? En wat wil je dat je klanten het meest bijblijft aan jouw dienstverlening? Heb je hierbij hulp nodig? Ik help je graag in dit proces en zorg ervoor dat jouw propositie zichtbaar wordt in de markt. Dat levert je klanten op. Wie is U, laat zien wie je bent!

Cyriel Hendrix

Cyriel Hendrix

Ik ben Cyriel Hendrix, marketing adviseur met een brede ondernemersscope. Als eigenaar van Hendrix & Co help ik ondernemers om zichzelf en hun producten en diensten beter in de markt te zetten en daarmee businessgroei te realiseren. Hierbij deel ik graag mijn kennis vanuit eigen ervaring.

Training, advies en een 1-op-1 marketing programma voor ondernemers om businessgroei te realiseren.

Vond je mijn blog interessant? Deel hem!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp

Comments are closed for this article!