De succesfactoren voor businessgroei

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp

In mijn dagelijkse werkzaamheden ontmoet ik veel ondernemers die ontzettend hard werken aan hun passie. Helaas is de vrijheid en het resultaat dat ze verwachten soms ver te zoeken. De focus van ‘dat doen wat ze leuk vinden’ is verschoven naar ‘geld moeten verdienen’. Omzet is in mijn ogen altijd een effect van hetgeen je doet, maar geen doel op zich. Hoe kun je dan toch genieten van jouw werk en zakelijk succesvol zijn met een stabiel inkomen? Wil je businessgroei realiseren dan zijn er twee aspecten waar je aan moet werken.

1. Zichtbaarheid vergroten
Je kunt een geweldig product of dienst hebben, maar als niemand weet dat jij er bent dan heb je een grote uitdaging. Ik kom veel ondernemers tegen die goed zijn in hetgeen ze doen, maar het gevoel hebben dat niemand het ziet. Vaak heeft dat te maken met het feit dat ze zichzelf onderschatten en te weinig werken aan hun (online) marketing. Of ze weten niet helemaal hoe ze dat moeten doen. Als je van jezelf weet dat je goed bent in je vak, zorg er dan voor dat je zichtbaar wordt. Zodat je kunt zaaien en uiteindelijk kunt oogsten. Zichtbaarheid wil niet zeggen dat je een flink marketingbudget hoeft te spenderen. Nee, zichtbaarheid heeft te maken met het inzetten van de juiste middelen om jouw ideale klant te bereiken. Door daar te zijn waar jouw klanten ook zijn en de interactie met ze aan te gaan. Het belangrijkste is dat de mensen die jou nodig hebben, je moeten weten te vinden. Hoe meer interactie je kunt aangaan met de mensen om je heen, hoe meer relaties je kunt leggen, hoe zichtbaarder je bent, hoe meer mensen er over je gaan praten.

2. Toegevoegde waarde leveren
Er zijn maar 2 mogelijkheden om klanten te trekken. Je kunt de goedkoopste zijn (maar dat wil je liever niet) of je bent onderscheidend. Als er één ding is waar je onderscheidend in kunt zijn, dan is dat het leveren van meer toegevoegde waarde. Zorg ervoor dat je impact maakt op je klant, dat diegene niet vergeet wie je bent door uniek en betrokken te zijn. Toegevoegde waarde lever je door middel van kwantiteit: meer te leveren dan je concurrent. En door middel van kwaliteit: de diensten en producten zodanig te verbeteren of anders aan te pakken dat jij uniek wordt in de markt. Concreet betekent dit dat je een goede propositie moet hebben. Een goede marktpropositie komt tot staand door middel van product, prijs en positionering.

  • Product: heb jij een product dat écht een oplossing biedt voor je klanten? Denk eens na over welk probleem jij oplost voor je klant of welke wensen je realiseert? Welk verschil wil jij maken? De waarde van een product wordt niet alleen bepaald door de tastbare eigenschappen, maar ook door de beleving er omheen.
  • Prijs: Tegen welke prijs verkoop je jouw product? En is dat een fair tarief? Zorg dat je een prijs hebt die waardevol is voor je klant en die logisch is om te betalen voor de oplossing die je levert.
  • Positionering: Hoe sta je bekend in je markt? Welke onderscheidende positie neem je in ten aanzien van je concurrent? Zorg ervoor dat je werkt aan jouw positionering, zodat helder is waar je voor staat, waarom men bij jou moet zijn en jij de expert bent in je branche.

Vraag je je nu af hoe het komt dat je alle bovenstaande stappen helder in kaart hebt en uitvoert, maar toch niet groeit met je bedrijf? Om te kunnen voorzien in je zichtbaarheid en toegevoegde waarde zijn er 3 dingen waar je continu aan moet werken.

1. Strategie
Het belangrijkste om mee te beginnen is het hebben van een strategie. Waar wil je naartoe? Wat wordt jouw stip op de horizon? En welke stappen ga je logischerwijs zetten om jouw doelen te realiseren. Het hebben van een goede strategie, zorgt ervoor dat je makkelijker keuzes kunt maken. Keuzes die in het belang zijn van jouw bedrijf, jouw ultieme doel.

2. Structuur
Het is noodzakelijk dat je in je onderneming een structuur hebt gedefinieerd. Breng voor jezelf in kaart wat je salesflow is. Wat gebeurt er als iemand een aanvraag doet tot het moment dat diegene klant wordt en over jou praat? Maar ook dat je processen hebt ingericht voor je (online) marketing. Dat je niet zomaar iets doet op een willekeurig moment, maar dat je nadenkt en vastlegt wanneer je wat moet doen. Zorg ervoor dat je consistent bent in je communicatie.

3. Systeem
Handig en bijna niet onoverkomelijk is het hebben van een CRM-systeem. Dit hoeft geen uitgebreid/duur programma te zijn. Maar zorg voor een systeem (bijv. excel) om je klantgegevens, facturatie en eventueel offertes in te maken. Hierdoor houd je inzicht in je bedrijf en klanten. Zelf werk ik met het programma Q-Invoice (nee, ik ben geen reseller!) voor het maken van mijn facturen en bijhouden van mijn debiteuren. Voor € 10,- per maand ben je de man (of vrouw!). Een tweede systeem is het hebben van een takensysteem. Zorg ervoor dat je overzicht houdt in de taken die je te doen hebt, zodat je weet wat je wanneer moet doen. Ik maak hiervoor gebruik van Todoist. Een handig en overzichtelijk programma, zowel voor pc als in app te verkrijgen, voor het aanmaken en beheren van taken. Ik gebruik de betaalde versie, maar ook met de gratis variant kun je prima uit de voeten. Daarnaast vind ik Evernote een super programma voor het maken van notities, gedachtenspinsels, het opslaan van mijn bonnetjes etc.

Ik merk dat veel ondernemers een duwtje in de rug nodig hebben om te werken aan hun zichtbaarheid en toegevoegde waarde en dit in hun onderneming te implementeren. Heb jij hier ook moeite mee of wil je graag groeien met jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met mij op voor een persoonlijke kennismaking.

 

Cyriel Hendrix

Cyriel Hendrix

Ik ben Cyriel Hendrix, marketing adviseur met een brede ondernemersscope. Als eigenaar van Hendrix & Co help ik ondernemers om zichzelf en hun producten en diensten beter in de markt te zetten en daarmee businessgroei te realiseren. Hierbij deel ik graag mijn kennis vanuit eigen ervaring.

Training, advies en een 1-op-1 marketing programma voor ondernemers om businessgroei te realiseren.

Vond je mijn blog interessant? Deel hem!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp

Comments are closed for this article!